Featured
Table of Contents
Bij Barthes zien we deze secularisering terug in hoe hij de functie van het Sieraad ziet. Cut-out bikini’s die in de mode zijn. Strandclubs waar je bikini straalt. Hoe je bikini goed onderhouden. Barthes stelt dat het grote sieraad geen macht meer heeft: de grote sieraden liggen weggestopt in kluizen te wachten tot ze hun functie als investering of verzamelobject kunnen voltooien en zijn daarmee in de bewoording van Barthes steriel, onaanraakbaar en tijdloos (en tijdloos verborgen)
Modesieraden zijn een geseculariseerde vorm van het machtige sieraad en representeert niet langer status of rijkdom (Barthes 2006, 62). Wel vormt het sieraad bij Barthes, net als bij Simmel een extra laag, maar in tegenstelling tot Simmel kent Barthes geen hiërarchie toe aan de verschillende lagen (lichaam, kleding, accessoires) ten opzichte van elkaar en de mate van persoonlijkheid van de drager die zij zouden weerspiegelen.
Eenzelfde situatie zien we ook in de gesproken taal, die voortdurend aangevuld wordt met nieuwe woorden. Zodoende nomineert het bestuur van Van Daele tegenwoordig zelfs ieder jaar een lijst met nieuwe woorden, waaruit het publiek een ‘woord van het jaar’ kan kiezen. Duurzame bikini merken ontdekken. Dit is een nieuw woord, dat in het afgelopen jaar ontstaan is vanuit een singuliere act en dat vervolgens door een grote groep geadopteerd is
De taal van de mode, is net als de mode zelf een fenomeen dat zichzelf ontwikkelt binnen de samenleving. Uiteindelijk ligt de macht over het systeem dan toch bij het publiek, want het is de mate van adaptatie welke betekenis verleent aan het geheel. Het is de rol van het modemagazine om het medium aan te bieden in beeld en woord, zodat hete individu hier mee aan de slag kan gaan.
Het is voor Barthes daarom niet onmogelijk dat, door algehele adoptie van een modestijl, dressing veralgemeniseerd zou kunnen worden naar dress, naar een metamode (Shein bikini trends uitgelegd). Heel Simmels systeem rust op deze adaptatie van singulier (trendsetter) naar veralgemenisering (via de early adopters, naar een mode die door de massa gevolgd wordt), maar voor Barthes is het niet meer dan slechts een van vele (theoretische) mogelijkheden om modeverschijnselen te verklaren die hun oorsprong vinden in het straatbeeld, in plaats van op de catwalk
(Calvet 1992, 89) Mode bestaat voor Barthes als sociaal instituut onafhankelijk van het subject, maar de parole is een individuele act, een verpersoonlijkte actualisatie van de functie die ‘Taal’ (langue + parole) vervult (Barthes 2006, 8). De nieuwste bikini trends van 2020. Men maakt zich een bepaalde manier van spreken eigen, zo ook een bepaalde manier van kleden (een persoonlijke stijl binnen het modebeeld)
En in die ervaring schuilt voor Barthes de individualiteit van het subject - Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. Dit legt hij verder uit in The Pleasure of the Text: Whenever I attempt to ‘analyse’ a text which has given me pleasure, it is not my ‘subjectivity’ I encounter but my ‘individuality’, the given which makes my body separate from other bodies and appropriates its suffering or its pleasure [it is my body of pleasure I encounter]
Barthes geeft, in navolging van Lacan, het individu opnieuw een eigen plek binnen zijn theorie. We zien dit terug doordat er bij Barthes een duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de uitdrukking op zich (dress) en de manier waarop men zich uitdrukt (dressing). Welke bikini past bij een tropische vakantie. Inhoud en vorm ontlenen (dress en dressing) betekenis aan elkaar, in plaats van dat ze elkaars tegenpolen zijn (Poecke 1978, 17)
Het is vanuit de liefdevolle herkenning dat in een volgende stap de zelfcreatie ontstaat: “ik schrijf deze frase, waarin ik mezelf herken: dus ik ben”. [Dit geldt tevens voor de frase die ik lees, waarin ik mezelf herken (Sportieve bikini’s voor strand en zwembad).] De identiteit is dus een simulacre, want wie we zijn is niet verankerd in een buiten de taal aanwezige essentie: het is als een kopie zonder origineel – maar onuitwisbaar een originele, unieke kopie
Zo kunnen we ook onze identiteit alleen in taal stellen. Maar onze identiteit is ook nog gebonden door een andere voorwaarde: ze bestaat uit een persoonlijk discours, een geschiedenis van ervaringen die eigen en uniek zijn aan het subject - Sportieve bikini’s voor strand en zwembad. Deze ervaringen worden vertaald en omgezet in een vorm waarop we deze kunnen plaatsen en uitdrukken
De identiteit is, in deze lezing, niet meer dan een som van ervaringen, die een medium (taal of beeld) nodig hebben om te kunnen bestaan. Hiermee schipperen we tussen een binnen en een buiten van het subject. En deze wisselwerking vinden we ook terug in de relatie van het subject met anderen in zijn omgeving en in de sociale gemeenschap met het fenomeen.
Ook hij heeft middels het medium (taal/mode) uitdrukking gegeven aan zichzelf en projecteert en interpreteert de anderen (Shein bikini trends uitgelegd). Eerder gebruikte ik, met betrekking tot Simmel, al de metafoor van het toneelspel. Barthes gebruikt deze metafoor ook: mode is een soort spel, een verkleedspel. We nemen details over van personages die we als voorbeeld zien of met wie we ons identificeren middels herkenning van een specifiek set eigenschappen
Bij dit verkleden maken we onder andere gebruik van accumulatie van de mode, omdat dit de gangbare taal is die de meeste van ons begrijpen. Maar ook de mate waarin we ons afzetten (differentiatie) van die gemeenschappelijke taal zegt veel over wie we zijn. Zo spelen we ook bij Barthes een rol in ons eigen toneelspel ten opzichte van de rest van de wereld.
Ook dit is een verkleden, totdat we de gespeelde rol eigen hebben kunnen maken en deze nu deel uit kan maken van onze identiteit (Hoe je bikini goed onderhouden). We blijven een rol spelen welke wordt gekenmerkt door een naam; een naam die de illusie van een volledig eigen identiteit in zich draagt: The accumulation of tiny psychological essences, often even opposing ones, is merely a way for Fashion to give the human person a double postulation: to confer either individuation or multiplicity, depending on whether the collection of characteristics is considered a synthesis or whether, on the contrary, we assume that this being is free to be masked behind one or the other of these units
(Barthes 2010, 255) Wij baseren dit zelfbeeld op (een combinatie van) zowel fictieve als bestaande personen (idolen), waarmee we ons wensen te identificeren - Duurzame bikini merken ontdekken. Deze (bestaande of fictieve) idolen worden door zowel de drager als de lezer gekoppeld aan een serie eigenschappen of successen die met hen geassocieerd worden. En zowel de drager als de lezer hebben een eigen selectie van personages, waaraan elk een eigen invulling geeft betreft de serie eigenschappen van deze personages
Maar om een specifieke serie eigenschappen te koppelen aan een naam, als unieke identiteit, moeten drager en observator op de hoogte zijn van het rolmodel en hoe deze geportretteerd wordt in het modemagazine (De mooiste stranden om je bikini te dragen). Deze laatste reikt ons de idolen aan, schetst ons de droom die we willen bereiken en geeft ook de manier waarop we deze droom in stand kunnen houden
Latest Posts
Bikini Stylingtips Voor Curvy Vrouwen
Cut-out Bikini’s Die In De Mode Zijn
Zo Draag Je Een Bikini Met Zelfvertrouwen